5 טיפים לצילום Flat Lay

מאת אוריה גנור // מומחה למיתוג עיסקי

אחד הטרנדים הלוהטים בצילום בשנים האחרונות הוא צילום Flat Lay. מדובר על צילום מלמעלה שמאפשר להציג תמונה רחבה יותר ועשירה בפרטים. הטרנד שהחל את דרכו בצילומי מזון צבעוניים ומלאי עניין, הפך מהר מאוד לסגנון צילום פופולארי מאוד בקרב אנשי אופנה, לייף-סטייל, עיצוב ועוד רבים.

אז מה מיוחד כל כך בצילום Flat Lay שהפך אותו בין היתר למלך הבלתי מעורער של הפינטרסט והאינסטגרם? הנה ארבע סיבות לכך:

  1. צילום מלמעלה מאפשר להציג בקלות יחסית את "התמונה כולה", את הסיפור המלא, את רוח המותג במקום רק את המוצר שהוא מייצר.
  2. צילומי Flat Lay תופסים את תשומת הלב בגלל שהם מלאי תוכן. במקרים רבים, במקום לצלם מוצר אחד בתמונה – אפשר להציג בה פריטים רבים. כי למה לצלם טבעת אחת כשאפשר לצלם קולקציה שלמה של מוצרים שמדברים באותה השפה ומשלימים זה את זה? (ראו תמונה בהמשך).
  3. צילום מלמעלה חושף אותנו לזווית חדשה ומעניינת שאנחנו לא רואים בעצמנו בכל יום. בני אדם לא רואים את העולם בזווית של 90 מעלות כלפי מטה, כך שצילום Flat Lay מספק לנו חוויה ויזואלית שונה ומיוחדת.
  4. כמעט בכל זווית צילום אחרת שנשתמש בה – ייוצר מצב שבו חלק מהאובייקטים יופיעו בפוקוס וחלקם לא. בצילום, התופעה נגרמת בגלל חוקיות שנקראת "עומק שדה" (לחצו להרחבה). מצב זה זהה לדרך שבה בני אדם רואים את העולם במציאות.

למשל, תנסו להסתכל סביבכם ותתמקדו על אובייקט אחד מסוים שנמצא קרוב אליכם. שימו לב שכשאתם מתמקדים באובייקט ספציפי, האובייקטים שנמצאים מאחוריו הם למעשה "לא בפוקוס". בצילום Flat Lay לעומת זאת, כשכמה וכמה אובייקטים מוצגים זה לצד זה (במקום זה מאחורי זה), וזווית הצילום היא 90 מעלות, ניתן להתפקס על התמונה כולה או לפחות על רובה.

בתמונה: תמונת Flat Lay שצילמתי עבור המותג N.A Designs. כל הפריטים המופיעים בתמונה תורמים ל"לוק-אנד-פיל" של המותג, מדברים באותה השפה ומשלימים זה את זה.

סיכום קצר כדי לעשות סדר בדברים: תמונה עשירה בפרטים + זווית מעניינת שלא רואים במציאות ביומיום + הזדמנות להציג קונספט שלם ולא רק מוצר אחד ספציפי + פוקוס מושלם על כל או על רוב האובייקטים בתמונה = תמונת אווירה משגעת שכיף לראות וגם כיף לצלם.

אז איך עושים את זה כמו שצריך? הכנתי לכם מדריך קצר – 5 טיפים לצילום Flat Lay – ואני משוכנע שהוא יסייע לכם במשימה. אז בואו נתחיל.

הכלל הראשון והחשוב מכולם – קונספט

לפני הכל, חשוב לתכנן ולהבין מראש את מטרת התמונה הספציפית שאתם רוצים לצלם. מה הסיפור מאחוריה? איזה מסר היא אמורה לשדר? מה יכול לעזור להעביר את המסר הזה? האם אתם מנסים לקדם מוצר ספציפי? קולקציית מוצרים שלמה? או האם זו תמונת אווירה כללית שאמורה להעביר את הרוח של המותג? כל אלו ישפיעו על בחירת הרקע, הקומפוזיציה, האובייקטים המופיעים בתמונה ואפילו התאורה, ולכן חשוב להיערך לכך מראש.

בתמונה: תמונת Flat Lay שצילמתי עבור מעצבת התכשיטים שני יעקובי.

הכלל השני – קומפוזיציה

קומפוזיציה (סידור האובייקטים השונים בתמונה) יכולה לשמש ליצירת איזון, לביסוס "יחסי כוחות" בין האובייקטים, ליצירת תנועה או כיוון ועוד.

במקרה של צילום תמונת Flat Lay שמטרתה לקדם מוצר ספציפי – הקומפוזיציה תעזור לנו להבליט את האובייקט העיקרי בתמונה ולמשוך את עיני המתבונן ישירות אליו. במידה והתמונה היא תמונת אווירה כללית, קומפוזיציה נכונה תעזור לנו ליצור מעין קולאז' ויזואלי מאוזן ומעניין יותר.

בתמונה שמופיעה כאן למעלה, תשומת הלב של המתבונן תימשך לידיים מלאות הטבעות מכיוון שהמטרה של הצילום היתה להבליט את קולקציית הטבעות החדשה של המעצבת. לעומת זאת, בתמונה שמופיעה כאן למטה רצינו ליצור תמונה כללית שתציג חלקים שונים מהקולקציה (טבעות, שרשראות וצמידים) אבל מבלי לתת דגש על מוצר מסוים או על קטגוריה ספציפית של מוצרים. טיפ קטן "על הדרך": כדי ליצור נקודת מיקוד במרכז התמונה, השתמשתי בשני כלים כהים יותר. העין שלנו נמשכת לניגודיות, ומכאן שכתם בהיר על רקע כהה (או להפך) יהיו בולטים יותר.

בתמונה: תמונת Flat Lay שצילמתי עבור מעצבת התכשיטים שני יעקובי.

הכלל השלישי – רקע

בחירת הרקע, במיוחד בתמונות Flat Lay היא חשובה ביותר, פשוט מכיוון שהוא דומיננטי מאוד. ברור לכולם שרקע בהיר משדר Vibe שונה לחלוטין מרקע כהה, ורקע אדום יעביר תחושות שונות לגמרי מרקע צהוב. כלל האצבע הוא לבחור ברקע שעונה על שלושת הדרישות הללו:

  1. רקע שתואם לרוח המותג ול"לוק-אנד-פיל" שהוא רוצה לשדר. אפשר להניח שבוטיק יוקרתי של בגדי מעצבים לא יצלם שום דבר על רקע צהוב זוהר.
  2. רקע שמחמיא למוצר או לתמונה הכללית שאתם מנסים לצלם, ולא "גונב" ממנו את ההצגה. תעשו לכולנו טובה ואל תצלמו מוצר אדום על רקע ירוק. זה עובד רק באבטיח
  3. בצילום Flat Lay מומלץ מאוד לבחור ברקע שטוח לחלוטין או לפחות כמעט לחלוטין, כדי להימנע ממצב שבו חלק מהרקע בפוקוס וחלקו לא.

הכלל הרביעי – פיצ'יפקעס

אין מילה אחרת לתאר את האביזרים הללו. כלומר יש, אפשר כמובן להגיד אביזרים, אבל יותר כיף להגיד פיצ'יפקעס. מומלץ תמיד לתכנן מראש ולמצוא / לשאול / לרכוש פיצ'יפקעס שישלימו את התמונה. אבל למה הם כל כך חשובים? כי הם מוסיפים עוד "זווית", עוד "נפח", עוד הצצה לסיפור המותג, והם עוזרים ליצור עניין ושפע (תסכימו איתי שיותר מעניין להסתכל על דוכן פירות שלם מאשר על תפוח אחד). בתמונה שמופיעה כאן למטה למשל, תנסו לדמיין שלא הייתם רואים את העוגיות, את כוס התה ואת הצלחות המהממות האלו. נכון שהיינו נשארים עם התכשיטים המושלמים של המותג N.A Designs אבל זו בהחלט היתה תמונה פחות מושכת.

בתמונה: תמונת Flat Lay שצילמתי עבור המותג N.A Designs

הכלל החמישי והאחרון – ציוד

כצלם מקצועי, אני לא יכול שלא להפציר בכם לעשות את ההשקעה הכספית הנדרשת ולהשתמש בציוד צילום מקצועי. בראש ובראשונה במצלמת DSLR (כדי ליהנות מאיכות הצילום הטובה ביותר) ולא פחות חשוב מכך – בחצובה. בין אם אתם מצלמים במצלמה מקצועית ובין אם באמצעות הטלפון – חצובה היא לדעתי כלי העבודה החשוב ביותר שלכם בצילום Flat Lay.

הדרך הנוחה והיעילה ביותר לצילום תמונות מהסוג הזה היא למקם את המצלמה או הטלפון על החצובה, בזווית של 90 מעלות כמובן, ולסדר את האובייקטים השונים בתמונה בזמן שאתם צופים במסך ולמעשה רואים ב"שידור חי" איך תיראה התמונה הסופית שלכם. בדרך זו תוכלו להגיע לקומפוזיציה מדויקת בהרבה ולחסוך לעצמכם עשרות תמונות שלא צולמו כמו שצריך. גילוי נאות – בתמונות Flat Lay רבות שאני מצלם אני לוחץ על הקליק בדיוק פעם אחת.

בתמונה: תמונת Flat Lay שצילמתי עבור המותג שלי 300gr

לאלו מכם שיבחרו בכל זאת לצלם עם הטלפון וללא חצובה, אני ממליץ בחום על צילום בעזרת אפליקציה בשם Cortex Cam. האפליקציה הזו מצלמת כמה תמונות מהירות ברצף ומחברת אותן לתמונה אחת. למה זה טוב? כי היא תעזור לכם לצלם תמונות חדות יותר, ובמקרים של תאורה חלשה – תמונות עם הרבה פחות "רעש דיגיטלי". Cortex Cam קיימת להורדה עבור אנדרויד ועבור אייפון ומחירה הוא בערך 10 ש"ח.

ואם כבר אנחנו מדברים על תאורה, הנה כמה דברים שחשוב לדעת:

אין ולא תהיה לעולם תאורה טובה יותר מהשמש. אף סטודיו, משוכלל ומאובזר ככל שיהיה, לא יוכל לנצח תאורת אור יום טבעית, ויש לכך כל מיני סיבות שלא באמת חשוב לפרט כאן כרגע  אבל, חשוב מאוד לזכור שתאורה טובה היא תאורה רכה, כלומר תאורה שבה ההבדלים בין האור והצל הם עדינים יותר. אם אתם מצלמים באור יום טבעי – צלמו בצל – או מחוץ לבית במקום מוצל, או בתוך הבית צמוד לחלון הכי גדול שיש לכם.

לסיום – טיפ עריכה

גם תמונה טובה צריכה עריכה טובה. אחרי שחרשתי והורדתי כל אפליקציה תחת השמש בחיפוש אחר פיתרון העריכה הטוב ביותר (כשמדובר על עריכה בטלפון), אני חייב להמליץ בחום על אפליקציית Snapseed מבית Google. בעזרת כל כלי העריכה הזמינים בה אפשר להגיע בקלות יחסית לכל סגנון עריכה שאתם יכולים לחשוב עליו, ובזכות קלות השימוש בה – היא הבחירה האישית שלי.

הפוסט הקודם
בואו נקרא לעסק בשמו
הפוסט הבא
תפקידו של לוגו
תפריט