השפה שכולנו מבינים

מאת אוריה גנור // מומחה למיתוג עיסקי

כדי להבין את הפואנטה של הפוסט שלפניכם, חשוב לפני כן לציין שתי נקודות:

האחת היא זו: מחקר שקראתי לא מזמן הצביע על כך שכ-80% מהמידע שאנחנו מקבלים מגיע מהעיניים שלנו. בין היתר, מדובר כמובן על צבעים, צורות, טקסטורות, הבעות פנים, תנועות גוף והרשימה עוד ארוכה.

והשניה היא זו: נכון לשנת 2017, יש בעולם למעלה מ – 6500 שפות מדוברות.

ומה הקשר בין שתי העובדות הללו אתם שואלים?

יש להניח שסיני לא יבין פרסית, או שברזילאי לא יבין עברית, אבל יש שפה אחת שכולנו מבינים למרות שאין בה בכלל אותיות ומילים. לשפה הזו אין אפילו שם רשמי, היא לא שייכת לאף מדינה או עם ועם זאת – כולנו משתמשים בה או נחשפים אליה מדי יום.

תחשבו על זה רגע – בכל מקום שתגיעו אליו בעולם, אתם תמיד תדעו איפה אפשר למצוא שירותים. בכל שדה תעופה בעולם אתם תמיד תבינו איך להגיע לטיסות הנכנסות ולטיסות היוצאות. כמעט בכל מקום תוכלו להבין איפה מותר או אסור לעשן או לצלם, מה מותר או אסור להכניס למקומות מסויימים וכדומה. אתם גם תבינו מתי לעבור במעבר החציה ומתי לעצור, איפה נמצאת תחנת האוטובוס או הרכבת והרשימה היא אינסופית.

דוגמה נוספת ועכשווית יותר היא סמלי האימוג'י. המשמעות של אימוג'י מחייך / עצוב / מופתע / מאוהב היא זהה בכל העולם, וכל אדם שתשלחו לו "סמיילי" יבין בדיוק למה התכוונתם.

בתמונה: סדרת אימוג'ים שכולנו מכירים. המשמעות שלהם, בכל העולם, זהה.

השפה שלשמה התכנסנו בפוסט הזה היא שפת הסמלים, או האייקונים אם תרצו. זו ככל הנראה השפה המשומשת ביותר בעולם, ורובכם אפילו לא שמתם לב לכך  האימוג'ים האהובים התחילו את דרכם ביפן, אי שם בשנת 1999, אבל עיקרון השימוש בתמונה / סמל ככלי להעברת מסר או להבעת רגש – קיים עוד מהתקופה שבה אבות אבותינו ציירו במערות.

בתמונה: פטרוגליף, ציור חרט בסלע. האייקונים הראשונים בעולם?

כשחקרתי וניסיתי להבין איך הפכו סמלים מסויימים לקונצנזוס בינלאומי – מצאתי את עצמי בלופ בלתי נגמר של גרסאות, מה שככל הנראה אומר שאין לכך ראיה אחת מוצקה. מה שבטוח הוא, שאם תסתכלו על הקצה השמאלי העליון של מסך הטלפון שלכם (במידה ואתם גולשים דרך הסמארטפון), ותבחינו שם באייקון בעל שלושת הפסים המכונה "המבורגר" – תדעו כולכם למה הוא משמש. איך דווקא הסמל הזה הפך לסמל הבילאומי של "תפריט ראשי" באתרי מובייל? את התשובה הזו כנראה שלא נדע.

ואיך כל זה קשור למיתוג?

בשתי מילים – מסר מיידי. סמל או אייקון הם צורות מופשטות שמטרתן להעביר מסר מיידי שכל אדם יבין, בלי כל קשר למוצאו, שפת האם שלו או כל הבדל אחר. יש להניח שאין אדם בעולם שיראה חץ המופנה ימינה ויבין שהוא אמור לפנות שמאלה. וגם אין סיכוי (בואו נקווה לפחות) שמישהו בעולם יראה אייקון של סירה ויחשוב שמדובר על תחנת רכבת.

גם בעולמות המיתוג, הצורך בהעברת מסר מיידי הוא הכרחי, בין אם בעזרת צבעים, פונטים או כמובן – סמלים. מסר מיידי יוצר הבנת תועלת שמובילה לפעולה. ובתרגום לצרכנות – אם לקוח פוטנציאלי שלכם יבין מיד מה התועלת שהוא יכול לקבל מכם – הסיכוי שהוא יהפוך מלקוח פוטנציאלי ללקוח של ממש – יגדל. אם בשיטוט בקניון תראו מרחוק שלט בצבעי שחור ואדום – סביר להניח שתבינו מיד שיש מולכם סניף של ארומה. ואם תבחינו בסמל של תנין בצבע ירוק – ככל הנראה תבינו שמדובר בסניף של רשת האופנה Lacoste.

בתמונה: אלא אם כן חייתם על אי בודד בשנים האחרונות, אין אחת או אחד מכם שלא יבינו את המשמעות של האייקונים המוצגים כאן.

כמו שכבר כתבתי, כ-80% מהמידע שאנחנו מקבלים מגיע מהעיניים שלנו. כלומר, גם כשמדובר על בית עסק – הנראות שלו היא הדבר הראשון שנשים אליו לב. אז טיפ קטן לסיכום: נסו ליצור לעסק שלכם מסר ויזואלי ברור ומדויק, שידגיש בפניו הלקוחות הפוטנציאליים שלכם את התועלות שהם יכולים לקבל מכם. זכרו – מסר מיידי יוצר הבנת תועלת שמובילה לפעולה. אל תיתנו ללקוחות שלכם לנחש.

הפוסט הקודם
מה אתם באמת מוכרים?
הפוסט הבא
של מי השורה הזו בכלל?
תפריט