הלוגו של ג'ון סנואו

מאת אוריה גנור // מומחה למיתוג עיסקי

כשמדברים בימנו על מותגים, הכוונה היא לבתי עסק מסויימים שיש להם שם, סלוגן, לוגו, מסרים שיווקיים ושאר ירקות. רבים מאמינים שעולם המותגים נוצר בעקבות המהפכה התעשייתית שהתרחשה במאה ה – 19, במטרה לנסות ולגרום לצרכנים להעדיף מוצר של חברה מסויימת על פני מוצרים של חברות אחרות, אבל האמת שונה לגמרי.

לפי מה שידוע היום, הלוגו המסחרי הראשון בעולם היה הלוגו של מבשלת הבירה Stella Artois שנוסדה בשנת 1366 (הרבה לפני המאה ה – 19) תחת השם השונה לגמרי Den Hoorn brewery. כשהחברה נקנתה על ידי סבסטיאן ארטואה בשנת 1708 השתנה שם החברה, וכמוהו גם הלוגו שלה. אגב, השופר שמופיע בלוגו הנוכחי הופיע גם בלוגו המקורי של החברה ונשמר עד היום.

חשוב להבין שמותגים מסחריים הם כיום הנפוצים ביותר אמנם, אבל הם בהחלט לא הראשונים שנוצרו. סוגים נוספים של מותגים קיימים בעולם כבר אלפי ואולי גם עשרות אלפי שנים.

בתמונה: הלוגו של מבשלת הבירה Stella Artois. לפי מה שידוע היום זהו הלוגו המסחרי הראשון בעולם.

שימו לב שלכל מדינה יש דגל משלה (או לוגו אם תרצו) שמייצג אותה. לכל צבא בעולם (גם בעולם המודרני וגם בעולם הישן) יש את הסמל הייחודי לו. לכל עם, לכל שבט ולכל קבוצת אוכלוסיה מאוגדת אחרת יש את השפה שלהם, המנהגים שלהם, קוד הלבוש שלהם, האמונות שלהם וכדומה.

למה מיתוג חשוב כל כך?

מיתוג יוצר הפרדה ברורה ביני לבין האחר, בין הקבוצה שלי לבין הקבוצה האחרת, בין אלו שמאמינים במה שאני מאמין לבין אלו שלא. לכל קבוצת אנשים שמתאגדת סביב רעיון או דרך המשותפים לכל חברי הקבוצה יש מאפיינים ייחודיים, או במילים אחרות – מיתוג ייחודי. כבני אדם, הטבע שלנו הוא לדעת מי איתנו ומי נגדנו, והדרך הקלה והמיידית לקבל את המידע הזה היא קודם כל עם העיניים. בדיוק מהסיבה הזו, מיתוג ככלל מסתמך על הבדלים ויזואליים שנשענים על הבדלים מהותיים.

תתארו לכם את ג'ון סנואו מ"משחקי הכס" בסצינת קרב המונית ומבולגנת במיוחד. אם לאויבים שלו לא היה לבוש אחר משלו, או סמל אחר משלו שצמוד לבגד (ממש כמו תג יחידה או כומתה של ימינו) – איך הוא היה יודע עם מי מהסובבים אותו הוא אמור להילחם ועל מי הוא אמור להגן? סמל / דגל / לבוש / מראה וכל מרכיב ויזואלי אחר – יוצרים הבנה מידית של מה או מי עומד מולי.

ואם אנחנו כבר ב"משחקי הכס" אז מה לגבי בתי האצולה השונים שמוזכרים בסדרה? לכל אחד מהם יש מאפיינים ויזואליים שונים מהבתים האחרים. האריה של בית "לאניסטר" והדרקון של בית "טארגריאן" מאגדים סביבם, כל אחד בדרכו שלו, קבוצה אחרת של אנשים שמאמינה בדרכם ונאמנה להם. אגב, בסדרת הספרים ("שיר של אש ושל קרח") של ג'ורג' ר.ר מרטין, עליה מבוססת הסדרה, הסופר מתאר על גבי עמודים שלמים ובצורה מפורטת ומדויקת את הסמלים והדגלים של כל אחד מהבתים המוזכרים בסדרה.

בתמונה: כמה מהלוגואים של בתי האצולה מ"משחקי הכס".

ואם נחזור למיתוג המסחרי של ימינו, נבין שהבסיס הראציונאלי היה ונשאר זהה לגמרי, ורק הצורך שלנו השתנה. בעבר, ההבנה המידית של מה או מי עומד מולנו שימשה בעיקר לצורך הישרדות. כיום, מאפיין ויזואלי כמו לוגו, מספק לצרכנים את המידע הכי חשוב לגבי המוצר שעליו הוא מוטבע – למי הוא שייך. אם כל קרטוני החלב יהיו זהים לחלוטין, וכל השלטים של כל החנויות ייראו אותו דבר, ולכל המסעדות יהיה את אותו השם – איך תדעו ממי לרכוש את המוצרים שאתם זקוקים להם?

בתמונה: שני בקבוקי יין זהים. בעולם ללא מיתוג, איך הייתם יודעים באיזה מהם לבחור?

עבור צרכנים, המשמעות האמיתית של לוגו מסויים היא לא הצבעים, הפונטים והאלמנטים שמרכיבים אותו, אלא ההבנה של מי שעומד מאחוריו. לכן, כשאתם מעצבים לוגו לבית העסק שלכם, צאו מנקודת הנחה שלא המראה שלו הוא זה שימכור את המוצרים / השירותים שלכם, אלא מי ומה שהוא מייצג.

בתמונה: גם לצבא שלנו יש לוגו. הסמל של צה"ל.

הפוסט הקודם
ארבעה מיתוסים ושיעור אחד
הפוסט הבא
זול מהר וטוב
תפריט