תפקידו של לוגו

מאת אוריה גנור // מומחה למיתוג עיסקי

אם תשאלו יועצי שיווק, אסטרטגים וממתגים את השאלה "מה הדבר הכי חשוב בעיצוב הלוגו שלי?", התשובה העיקרית שתקבלו תהיה כלל הנראה "הלוגו צריך לספר את סיפור המותג". האגדה מספרת שהמדען המהולל אייזק ניוטון ישב תחת עץ תפוחים כשתפוח נפל על ראשו. בעקבות המקרה הוא פיתח את תיאוריית הכבידה שכולנו מכירים ומכאן נולדו השם והאייקון של חברת Apple. הרעיון מאחורי ההקשר בין התפוח לבין החברה היה שהתפוח הביא לחדשנות ולקידמה, שהם ערכי היסוד של חברת Apple. יש משהו כמעט רומנטי בסיפורים מסוג זה, ואולי גם לכן תשובות כמו "הלוגו צריך לספר את סיפור המותג" הן שכיחות כל כך.

עם זאת, ועל אף הדוגמה של Apple, תפקידו של לוגו הוא לא לספר סיפורים. הייתי בשמחה מקבל את הטענה הזו אם היא הייתה מיושמת בלוגואים רבים אחרים, או אם היה ניתן להוכיח כי לוגו שנולד מתוך סיפור טוב הוא מוצלח יותר. אבל האם מישהו מכם יודע לומר מה עומד מאחורי הלוגו של המותג איקאה? או סמסונג? או קוקה קולה? יש להניח שהתשובה היא לא, וזה כמובן לא הפריע למותגים שציינתי להיות ברשימת המותגים המצליחים ביותר בעולם.

תפקידו של הלוגו שלכם

לצורך כתיבת הפוסט יצרתי 9 לוגואים שונים זה מזה, המבוססים כולם על אותו השם ועל אותו הסלוגן. את בחירת השם והסלוגן שבחרתי בוודאי תבינו בהמשך הפוסט 🙂 בלוגואים שיצרתי לא עשיתי שימוש באייקונים או באיורים, אלא בפונטים (גופנים) ובצבעים שונים בלבד.

תחושה זה כל הסיפור

לוגו בהכרח חייב להיות פשוט ככל הניתן. לוגו המורכב ממספר רב של פונטים / קווים / צורות / צבעים שונים פשוט מפספס את המטרה. הסיבה לכך היא שלוגו מורכב מדי יכריח את המתבונן בו להתעמק זמן רב יותר על מנת להבין אותו. בשנת 2019, בואכה 2020, ללקוחות שלכם אין זמן או רצון להתעמק כדי להבין. הם רוצים שהמסר יועבר אליהם בבירור ובזמן הקצר ביותר. בדיוק מהסיבה הזו מותגים ותיקים בכל רחבי העולם עוברים בשנים האחרונות "מתיחת פנים", כשהמטרה העיקרית היא לפשט ולחדד את המסרים שלהם.

מובן מאליו שהלוגו שלכם צריך להיות מקורי, זכיר, אסתטי ומתאים לרוח המותג, אבל לפני כל דבר אחר – הלוגו שלכם צריך להעביר תחושה. תהיתם פעם איך תמיד אפשר לדעת שמדובר במסעדה אסייתית רק על סמך השלט שמעל הדלת? או איך אין שום סיכוי שתיכנסו בטעות לחנות צעצועים במחשבה שזו חנות משקפיים? הסיבה לכך היא שסגנון עיצוב מייצר תחושה (Sensation) שמעבירה את המסר. זה קורה באופן אינסטינקטיבי, מבלי שאתם בכלל שמים לב לכך, בדיוק כפי שאדם שמח לא צריך להגיד לכם שהוא שמח. אתם פשוט יודעים את זה.

תחושה = מסר

הסגנון העיצובי של הלוגו שלכם יכתיב את התחושה שהוא יעביר, ומכאן, את המסר שהוא יעביר. הלוגו שמופיע כאן למעלה (עם הכיתוב הלבן על הרקע השחור) לעולם לא יוכל להיות רלוונטי לחנות צמחי מרפא, פשוט מכיוון שאין שום קשר תחושתי ביניהם. בדיוק כפי שהלוגו שמופיע כאן למטה לא יוכל להתאים לפארק שעשועים.

The way it feels

אז איך יוצרים תחושה? כשאני ניגש לעצב לוגו חדש, הדבר הראשון שחשוב לי להבין זה את חומר הגלם שלי. בין אם מדובר על לוגו עם אייקון או על Logotype המורכב מאותיות בלבד, מה שאני יודע בוודאות זה ששם וסלוגן יהיו בו. כלומר, הבסיס של חומר הגלם שלי תמיד יהיה אותיות. הצורה של האותיות, העובי שלהן, הגובה שלהן, הריווח ביניהן והצבע שלהן הם אלו שברוב המקרים יכתיבו את התחושה הכללית. אם הלקוח ירצה לשדר רצינות ועוצמה אני כנראה אשתמש בקווים ישרים יותר ולעיתים גם עבים יותר ובמקרים רבים גם בצבעים מונוכרומטיים. אם המטרה תהיה לשדר קלילות וקז'ואליות יש להניח שנעשה שימוש בפונט דק יותר, מרווח יותר ובצבעים עדינים יותר. כמובן שזו הכללה, אבל בדרך כלל היא נכונה 🙂 אי אפשר להסתכל על אדם מחייך ולטעות שהוא מצוברח, בדיוק כפי שאי אפשר להרגיש נינוח מול שילוב צבעים של שחור וצהוב. גם בעיצוב, נוסחאות קיימות כי הן בדרך כלל עובדות.

לסיכום

אם תמשיכו לגלול למטה תוכלו לראות כמה דוגמאות נוספות של הלוגואים שיצרתי עבור הפוסט. שימו לב שכל אחד מהלוגואים שהופיע כאן עוצב בסגנון לגמרי שונה, ומתוך כך – מעביר תחושה לגמרי שונה. זה כל הסיפור. לוגו טוב הוא זה שמעביר תחושה מדויקת לגבי המותג שאותו הוא מייצג. למה זה חשוב כל כך? כדי שלא תלכו לאיבוד בין מיליוני המותגים שמקיפים אותנו מדי יום – בין אם ברחוב ובין אם במסכים שלנו. אם אני אראה מרחוק את השלט של החנות שלכם והוא ישדר לי תחושה של חנות בגדים, כשבעצם מדובר על קונדיטוריה – באותו הרגע הפסדתם לקוח. ואני הפסדתי עוגה. ואני מת על עוגות 🙂

הפוסט הקודם
5 טיפים לצילום Flat Lay
הפוסט הבא
מדריך – הנוסחה המוכחת לאתר מוצלח
תפריט