ריטואל הסינוור

מאת אוריה גנור // מומחה למיתוג עיסקי

אתם הרי מכירים את הריטואל. חוויתם אותו כל כך הרבה פעמים בעבר. זה הולך בערך כך: פתאום מגיע חודש שקט בעסק, אין הזמנות והיומן כמעט ריק. אתם מרגישים קצת פחות טוב עם עצמכם, הביטחון העצמי מעט יורד ואתם חושבים – איך זה יכול להיות? הרי בחודש שעבר הייתי כל כך עסוק/ה, הרווחתי יפה, היו לי המון פגישות ועבדתי על כמה פרויקטים במקביל. אז מה בעצם השתנה?

כעבור כמה ימים, אתם מחליטים שזה הזמן להניע את גלגלי השיניים של העסק. אתם שולחים מיילים, מתקשרים ללקוחות קיימים לשאול מה שלומם, קובעים פגישות חדשות, מפרסמים קצת פה וקצת שם – ועדיין כלום. העסק לא זז. אתם מתחילים להטיל ספק ביכולתו של העסק לייצר הכנסה, ובעיקר מתחילים לאמץ לעצמכם תירוצים משכנעים במיוחד. “המשק אוטוטו נכנס למיתון, כולם מרגישים את זה”. “אחרי החגים אנשים לא מוציאים כסף”. “יש חודשים טובים יותר וטובים פחות, זה מה יש”.

עוברים כמה ימים, ואז פוף – קורה נס. פתאום משום מקום מתחילים להגיע הטלפונים, ואיתם בקשות להצעות מחיר. אתם סוגרים כמה עסקאות ומרגישים שוב נפלא עם עצמכם. העסק עובד, הכסף נכנס והחיים שוב יפים. שבועיים או שלושה לאחר מכן אתם עדיין עסוקים, אפילו מאוד עסוקים, בעבודה על אותן עסקאות שסגרתם – בפגישות, בטלפונים, בעבודה עצמה. ומה קורה כשבוע או שבועיים לאחר מכן? הפלא ופלא – שוב אין הזמנות, שוב אין טלפונים, שוב “המשק במיתון".

מה אתם עושים לא נכון?

זו התשובה: למצב ה”פינג פונג” הזה שחווים כל כך הרבה בעלי עסקים אני קורא “ריטואל הסנוור”. בעלי עסקים רבים מאמינים שהפעילות העסקית שלהם תלויה במצב המשק, או בתקופות מסוימות בשנה, או שזה בכלל עניין של מזל. “ריטואל הסנוור” הוא המצב שבו בעלי עסקים קטנים מסתנוורים כשהמצב בעסק נפלא. כשהעסק עובד, ועסקאות חדשות נסגרות, רבים מסתנוורים מהיומן המלא ומהעומס שהצטבר ולא מתפנים לחשוב ולפעול למען על העתיד הקרוב – שבועיים, חודש או חודשיים מהיום.

תרשו לי להשתמש במטאפורה כדי לחדד את הנקודה. נניח שיש לכם גינה מלאת פרחים בבית, ונניח שהפרחים פורחים והגינה נראית נפלא. “ריטואל הסנוור” הוא המצב שבו אתם תגידו לעצמכם, במודע או שלא במודע – “יופי. הפרחים פורחים. הכל בסדר. אפשר להפסיק לדאוג”. אבל מה יקרה כשתחזרו להסתכל על הגינה כחודש ימים לאחר מכן? אפשר להניח שתמצאו אדמה יבשה ופרחים נבולים. כמובן שבמצב כזה אתם תחזרו לתת לגינה קצת יחס – תשקו אותה במים, תלקטו את העשבים השוטים ואולי אפילו תהפכו מעט את האדמה. בימים הראשונים שלאחר מכן אתם עדיין לא תראו שינוי משמעותי במצב הגינה, והיא עדיין לא תחזור למצב האידאלי שלה. למה? כי למים לוקח זמן לחלחל לשורשים, בדיוק כמו שלשיווק ופרסום לוקח זמן לחלחל לתודעת קהל היעד שלכם. אם תטפלו בגינה שלכם מדי יום, הפרחים ישובו לפרוח, בדיוק כמו שהטלפון בעסק יחזור לצלצל.

הלקח הוא מאוד ברור

פעילות עסקית ותנועת לקוחות לעסק הם עניין מחזורי, בדיוק כמו הטבע. כל גינה דורשת יחס והשקעה מתמדת, בדיוק כמו העסק שלכם. בכל גינה צריך מדי פעם להפוך את האדמה, לתת לה אור שמש, להשקות אותה במים ולנקות את העשבים השוטים – בדיוק כמו בעסק שלכם. בית עסק שלא משווק ולא מפרסם את עצמו על בסיס יומיומי ולא דואג לחזק את שורשי המותג שלו מדי יום – הוא כמו גינה שאף אחד לא נותן לה יחס.

טיפ אחד קטן שישבור את המעגל הזה

בכל יום, בתחילת היום, כשאתם עדיין עם כוס הקפה ביד, נסו לענות לעצמכם על שאלה אחת פשוטה – מה אוכל לעשות היום כדי לקדם את המותג שלי? זו יכולה להיות תמונת אווירה חדשה שתפרסמו ב”אינסטגרם”, זה יכול להיות “פוסט” מעניין שתפרסמו ב”פייסבוק”, זו יכולה להיות שיחה קלילה עם לקוח קיים רק כדי לשמור על קשר, זה יכול להיות ביקור קצר אצל קולגה כדי להגיד שלום או אינספור פעולות אחרות. יש כל כך הרבה דרכים לקדם את המותג שלכם מדי יום. אל תיתנו לפרחים שלכם לנבול.

הפוסט הבא
ארבעה מיתוסים ושיעור אחד
תפריט