מדריך – הנוסחה המוכחת לאתר מוצלח

מאת אוריה גנור // מומחה למיתוג עיסקי

כפי שנהוג להגיד אצלנו בסטודיו – אין עשן בלי אש, אין פלאפל בלי טחינה ואין עסק בלי אתר.

נדיר מאוד למצוא בית עסק מודרני בישראל שאין לו אתר אינטרנט. עסקים שאינם מסתמכים על הפלטפורמה החשובה הזו הם לרוב אלו שתנועת הלקוחות אליהם לא מגיעה מהרשת, כמו דוכנים בשוק לדוגמה. במקרה כזה, הסיכוי שלקוח פוטנציאלי יגיע לדוכן ספציפי בשוק ספציפי בשביל לרכוש מוצר ספציפי הוא ככל הנראה אפסי. עסקים מסוג זה מסתמכים על תנועה פיזית של לקוחות עוברים ושבים בלבד. עבור כל בית עסק אחר, בין אם מדובר על עסק שמוכר מוצר או על עסק המציע שירות – אתר אינטרנט הוא לא פחות מחובה בימינו.

אז אם אתם נערכים לקראת הקמת אתר אינטרנט חדש או שדרוג של אתר קיים – המדריך הזה נכתב בדיוק בשבילכם. אחרי עשרות אתרים מכל הסוגים שהקמתי ותחזקתי במשך שנים רבות, אני משוכנע שהנוסחה שלפניכם תסייע לכם להקים אתר אינטרנט מוצלח.

נראות

בני אדם לא רק קונים עם העיניים אלא גם מתעכבים על דברים כאלו ואחרים בזכות איך שהם נראים. כאלו אנחנו, יצורים ויזואליים שנמשכים באופן מודע ובלתי מודע לאסתטיקה, לניקיון ולסדר. במקרים מסוימים המשיכה שלנו ליופי יכולה להיחשב לשיטחית אמנם, אבל בכל המקרים היא עובדתית, ובדיוק לכן כדאי לנצל אותה לטובתכם במקרה זה. כדי ליצור נראות מקצועית, מכובדת ונעימה לעין חשוב לשמור על חמישה כללים:

מבנה האתר

אין טעם לנסות ולהמציא את הגלגל מחדש. רוב אתרי האינטרנט בימנו בנויים פחות או יותר אותו הדבר, ויש לכך סיבה אחת מצויינת – זה עובד. אינספור מחקרים ובדיקות גולשים נעשו בתחום הזה, ותורות שלמות פותחו ונבדקו שוב ושוב סביב ענייני הנראות של אתרים וממשקים דיגיטליים (UI) והדרך שבה הם עובדים (UX). לדוגמה, ישנן סיבות טובות לכך שהלוגו והתפריט תמיד נמצאים למעלה (Header), שהגלילה באתר היא מלמעלה למטה (ולא מצד לצד) ושקישורים נוספים וחשובים יופיעו בדרך כלל בחלקו התחתון של האתר (Footer). ניסיוניות לייצר אתר שונה לגמרי או "מיוחד במינו" או "מחוץ לקופסה" במקרים רבים נכשלים ויוצרים מצב שבו לגולש אין יכולת של ממש להתמצא באתר שלכם. זכרו – גולש מיואש הוא גולש שנטש.

כשתרצו להקים אתר אינטרנט חדש אתם תגלו שישנן שתי אופציות עיקריות – הקמה של אתר בהתאמה אישית מלאה או הקמה של אתר על בסיס תבנית מוכנה. לכל אחת מהדרכים הללו ישנם כמובן יתרונות וחסרונות רבים, אבל אלו העיקריים שבהם:

הקמת אתר בהתאמה אישית מלאה

  • יתרונות: עיצוב והקמה מא' ועד ת' על פי דרישה ובהתאם לצרכים של בית העסק.
  • חסרונות: זמן הקמה ממושך ובעלות גבוהה באופן יחסי.

הקמת אתר המבוסס על תבנית מוכנה

  • יתרונות: הקמה בתוך זמן קצר ובעלות נמוכה באופן יחסי + מבחר אינסופי של תבניות מוכנות בכל סגנון עיצובי ועבור כל סוג אתר (דף נחיתה, בלוג, אתר תדמית, אתר למסחר מקוון).
  • חסרונות: במקרים מסוימים ייתכנו מגבלות עיצוביות ותפעוליות, בהתאם לסוג הפלטפורמה עליה ייבנה האתר ולתבנית שנבחרה עבורו.

פונט (גופן)

מומלץ לבחור בפונט דו לשוני, בעל כמה משקלים שונים (דק, רגיל, עבה וכדומה), מודרני ובעיקר קריא. שימו לב שלא לכל פונט יש רישיון שימוש המאפשר לכם להשתמש בו במוצרים דיגיטליים כמו אתרי אינטרנט ואפליקציות. הפיתרון המהיר, הקל וגם הטוב ביותר לדעת מעצבים רבים (ואני ביניהם) הוא להשתמש בפונטים החינמיים והמעולים של Google Fonts. את רשימת הפונטים הרלוונטיים תוכלו למצוא כאן.

צבעוניות

הצבעים של האתר שלכם אמורים להשתלב בצורה טובה ונעימה לעין בין הרכיבים השונים של האתר ולשקף את רוח המותג שאותו הוא מייצג. כדי שלא תלכו לאיבוד עם הסעיף החשוב הזה, סיכמתי אותו לכמה נקודות עיקריות:

  • בחרו עד שלושה צבעים שונים בנוסף לצבע הלבן.
  • בחרו צבע אחד בלבד לכותרות ה"רגילות" (למשל: כותרת עמוד, כותרת המופיעה לפני פסקת טקסט או כותרת של מאמר) המופיעות באתר.
  • טקסטים באורך של עד פסקה קצרה אפשר לצבוע בכל אחד מהצבעים שבחרתם לאתר.
  • אם מדובר על טקסטים ארוכים (פסקה שלמה או יותר) – השאירו אותם בצבע שחור או בצבע כהה אחר. לאלו מכם שתוהים מדוע טקסטים ארוכים חייבים להיות כהים על רקע בהיר – נסו לדמיין קריאה של ספר כשהרקע שחור והטקסט לבן. זה מתכון מובטח למיגרנה.
  • השתמשו בצבעי רקע שונים כדי לייצר הפרדה בין חלקים שונים באותו העמוד. למשל, עמודי בית נהוג לחלק לכמה חלקים שונים. במקרה כזה חלוקה על ידי צבעי רקע שונים או טקסטורות שונות היא בהחלט יעילה. רצוי שלא לבחור בצבעים חזקים מדי ש"נלחמים" זה עם זה, אלא בצבעים שמחמיאים זה לזה.
  • בחרו צבע אחד בלבד לכפתורי הניווט באתר (כמו למשל: "קרא עוד", "לפוסט הקודם" וכדומה). כפתורי הנעה לפעולה (כמו למשל: "הוספה לסל" או "לתשלום") באתרי מסחר – ניתן לצבוע בצבע אחר. גם כאן מומלץ לשמור על אחידות.
  • נסו לבחור בתמונות עם צבעוניות דומה עד כמה שניתן. אם תסתכלו על עמודי אינסטגרם מובילים תוכלו לראות שהצבעוניות של התמונות היא פחות או יותר זהה. הסיבה לכך היא שאחידות גם נעימה יותר לעין וגם זכירה יותר.

תמונות וקבצי וידיאו

  • בחרו בתמונות ובקטעי וידאו מקצועיים המתאימים ב – Look & Feel שלהם לרוח המותג ולשפה העיצובית שלו.
  • השתמשו בקבצים איכותיים בלבד – רזולוציה גבוהה, תאורה טובה, סאונד טוב, פוקוס.
  • בכל הנוגע לקבצי מדיה – מוטב לוותר לחלוטין על קובץ מאשר להשתמש בקובץ לא איכותי. סטנדרט גבוה ובלתי מתפשר = מקצועיות.

כפתורי ניווט

  • בנוסף לצבעוניות עליה כתבתי למעלה, חשוב לשמור על כפתורים אלו גם בגודל אחיד. אחידות ויזואלית גם נעימה יותר לעין וגם מונעת בלבול.
  • מומלץ שהטקסט של כפתורי הניווט יהיה קצר, קולע וברור. כפתור שכתוב עליו "לחצו כאן להשארת פרטים ונחזור אליכם בהקדם" מפספס את הקונספט של כפתור בעיני. כפתור כמו "בואו נדבר" מניע את הגולשים לפעולה בדיוק באותה המידה (ואולי אף יותר) וקל יותר לקרוא אותו.
  • זכרו – מה שיבליט את הכפתור זה לא כמות הטקסט שבו אלא העיצוב שלו. ראו דוגמה כאן למטה.

נוחות שימוש

טעינה

אף אחד לא אוהב לעמוד בתור, ובוודאי לא במצבים בהם לא אמור להיות כזה. נסו לדמיין מצב שבו אתם גולשים לאתר, עוברות 5 שניות ואתם עדיין מחכים שמשהו יופיע על המסך. יש להניח שבשלב הזה אתם תסגרו את הדפדפן או תעברו לאתר אחר. אגב, על פי הנתונים של Google, הגולש הממוצע יחכה הרבה פחות מחמש שניות לטעינה של אתר לפני שיצא ממנו. בדיוק לכן, חשוב לשמור על כמה כללים כדי שהאתר ייטען במהירות:

  • אל תכבידו על עמוד הבית. אם עמוד הבית ייטען במהרה, ויצליח ליצור עניין, הגולשים שלכם יהיו *מעט* סלחניים יותר בטעינת העמודים הנוספים באתר.
  • השתמשו בתמונות שהן מצד אחד איכותיות ומצד שני לא "כבדות" מדי מבחינת משקל הקובץ שלהן. בימנו ישנם תוספים מצויינים שיבצעו עבורכם הקטנה אוטומטית של כל קובץ שתעלו לאתר. לכתבה השוואתית בין חמשת התוספים המוכרים בשוק לחצו כאן.
  • קטעי וידאו מומלץ רק "לשתול" באתר, כלומר, לאחסן אותם בשירותי וידיאו חיצוניים כמו YouTube או Vimeo, ובאתר עצמו רק "לשתול" את המסגרת שבלחיצה עליה הוידאו מתנגן. קבצי וידאו "שוקלים" המון, יוצרים עומס מיותר על השרת שלכם ומשפיעים לרעה על זמן הטעינה של האתר במידה והם לא מאוחסנים על שרת חיצוני.
  • אם אתם בונים אתר בהתאמה אישית מלאה, הכניסו את זמני הטעינה של האתר כתנאי הכרחי בהסכם מול נותן השירות שלכם. במידה והאתר נבנה בעזרת תבנית מוכנה, וודאו מראש שהתבנית זוכה לביקורות טובות בסעיף זה.
  • חשוב לזכור שאתרים איטיים זוכים לדירוג נמוך יותר של מנועי החיפוש (ובראשם Google), מה שמשפיע באופן ישיר על המיקום של האתר בתוצאות החיפוש.

רספונסיביות

אתר רספונסיבי הוא אתר שניתן לגלוש אליו מכל מכשיר (טלפון חכם, טאבלט, מחשב נייד או נייח) ושכל רכיביו מתאימים את עצמם באופן אוטומטי למכשיר הרלוונטי. על פי הנתונים של חברת Statista, בשנת 2018 כ-52.2% מסך כל הטראפיק באינטרנט בוצע באמצעות סמארטפונים. המשמעות היא שיותר ממחצית מהגולשים לאתר שלכם ייכנסו אליו באמצעות הטלפון ולא בעזרת המחשב. נדיר מאוד למצוא בימנו בונה אתרים שייבנה לכם אתר שהוא לא רספונסיבי, אך מכיוון שבכל זאת עדיין ישנם כאלו – חובה לוודא את העניין מראש.

נגישות ויצירת קשר

בכל מה שקשור לאתרי אינטרנט – אין דבר מתסכל יותר מלחפש מידע ולא למצוא, או ללחוץ על קישור שלא מוביל לשום מקום, או "לחפש בנרות" דרך נוחה ליצור קשר עם בית העסק. אם גולש מבקר באתר שלכם, הוא ככל הנראה מתעניין בשירות או במוצר שיש לכם להציע וזו סיבה מצויינת להפוך את המשימה הזו לקלה עבורו:

  • וודאו שישנם כפתורים ליצירת קשר בקליק אחד ובמקום בולט באתר. כפתורי חיוג, שליחת הודעה באמצעות WhatsApp או ניווט לבית העסק הם יעילים מאוד, ועוזרים לגולש ליצור איתכם קשר בקלות. חברות גדולות (בעיקר בתחומי התקשורת / האשראי / הבנקאות וכדומה) ידאגו להחביא את מספרי הטלפון של שירות הלקוחות בכל דרך אפשרית, ויציעו לכם או לפנות אליהם באמצעות טופס פניה או לנסות ולענות לעצמכם על השאלות באמצעות עמודי מידע ומדריכים. לעומתן, עסקים קטנים ובינוניים (שתמיד ישמחו ללקוחות נוספים) חייבים לאפשר לגולש ליצור קשר בקלות ובמהירות.
  • לא צריך להיות גאונים כדי להבין שעמוד שקשה למצוא אותו – לא יזכה לחשיפה. וודאו שכל עמודי האתר מקושרים היטב זה לזה ושניתן להגיע אליהם או באמצעות התפריט הראשי או באמצעות מנוע חיפוש פנימי באתר. במקביל לכך, וודאו שהתפריט הראשי באתר לא עמוס מדי, ובמקרה הצורך חלקו אותו לתפריטים ראשיים ותתי תפריטים.
  • אם האתר שלכם נותן שירות או מידע על השירות לציבור הרחב, יכול להיות שהוא מחויב בהנגשה. כדי לברר האם עליכם להנגיש את האתר שלכם, איגוד האינטרנט הישראלי פיתח ממשק קל ונוח שיענה לכם על השאלה הזו בעזרת כמה שאלות פשוטות. לחצו כאן כדי לברר. במידה ואתם אכן נדרשים להנגיש את האתר שלכם, ישנם תוספים מצויינים שניתן לרכוש לשם כך. אחד הטובים שבהם הוא התוסף enable שמספק פיתרון פשוט ומוצלח.

תוכן

תפקידו העיקרי של אתר אינטרנט הוא לספק מידע אודות בית העסק שלכם. רוב המידע באתר יועבר לגולש באמצעות טקסטים, בין אם בעמוד האודות, בבלוג או בעמודי מידע אחרים. טקסטים עלולים לעייף את הגולש וליצור מצב שבו הוא יוותר על קריאה שלהם. כדי להפוך את המשימה הזו לקלה, נסו לשמור על כמה כללים פשוטים:

  • כותרות גדולות לצד טקסט בגודל סטנדרטי עוזרות לגולש למצוא את התוכן שמעניין אותו ולדלג על מה שלא. נסו לבחור בכותרות שיוצרות עניין ומעורבות ולא רק בכאלו שיוצרות הפרדה "טכנית" בין הפסקאות השונות.
  • נסו "לשבור" את הטקסט לכמה פסקאות קצרות, במקום לנסח עמוד אחד ארוך. טקסטים ארוכים פחות נקראים פשוט כי הם נראים כמו "גוש" של מידע שלאף אחד אין סבלנות לקרוא אותו.
  • נסו להמעיט במילים. גולש לא מעוניין לדעת את כל קורות חייו של מי שייסד את החברה בשנת תרפפ"ו. גולש מחפש מידע חשוב ועדכני לגבי השירות או המוצר שיש לכם להציע. במידה ומדובר על בלוג (כמו זה שאתם קוראים כרגע), אפשר כמובן להרחיב קצת יותר אבל עד גבול מסויים. למשל, את הסעיף הזה שמדבר על תוכן יכולתי להרחיב למדריך שלם, אבל אני סומך עליכם שתבינו את העיקר בעזרת כמה נקודות מתומצתות.
  • כתבו בצורה מעניינת. קל להגיד וקשה לבצע אמנם, אבל ישנם כמה טיפים שמחכים לכם בפוסט הזה ויעזרו לכם לכתוב נכון.

חשיפה

מובן מאליו שאין טעם לבנות אתר מרשים ומלא בכל טוב אם אף אחד לא ייכנס אליו. כדי שגולשים רבים ככל הניתן יוכלו להיחשף לאתר שלכם ולהיתרם מהתכנים שבו – קדמו אותו. אם יש לכם אפשרות להשקיע בקידום אתרים מקצועי – עשו זאת. אם לא, קדמו את האתר ואת התכנים שבו בכל פלטפורמה אפשרית אחרת, עם דגש על פייסבוק ואינסטגרם.

נסו להוסיף לאתר תכנים חדשים בתדירות גבוהה יחסית (תמונות חדשות של פרויקטים, פוסטים חדשים בבלוג, המלצות חדשות של לקוחות וכדומה) כדי שתמיד יהיה לכם "תירוץ" לפרסם את האתר שוב ושוב.

יש לכם חנות אונליין? אל תצאו מנקודת הנחה שהלקוחות הקבועים כבר ימצאו את מה שהתחדש בה, אלא פרסמו כל מוצר חדש עם לינק לעמוד המוצר. זה מעודד מעורבות ומגביר את התנועה לאתר. שימו לב שקניונים לא מפרסמים את החנויות שבהן, אלא פעילויות לכל המשפחה שיגרמו לאנשים להגיע לקניון. משם, הדרך לחנויות עצמן היא קצרה מאוד. בדיוק על אותו המשקל, נסו להמעיט בפרסום האתר עצמו והתמקדו בפרסום התכנים שלו.

שאלות? הבהרות? בקשות? צרו קשר >>

הפוסט הקודם
תפקידו של לוגו
תפריט